Přidání nového příspěvku do Autoporadny

Jméno:
E-mail:
Předmět:
Zpráva:
Prosím opiště kód z obrázku. Je-li obrázek nečitelný, klikněte na něj.
Aktuality

23.05.2022Dny otevřených dveří autosalonů ASPEKTA

Zveme vás na dny otevřených dveří autosalonů ASPEKTA v pátek 10. 6. od 12 do 18 hodin a v sobotu 11. 6. od 9 do 18 hodin.

Autoporadna

Počet přísvěvků 601

Rozsvicena kontrolka oleje

Dobry den,jel jsem do prace a hodne jsem pospichal tak jsem musel jed docela rychle.Asi 15km pred cilem se mi rozhla kontrolka oleje respektve zacala blikat az po te svitila porad.Do prace jsem dojel v poradku ale z prace me zbivalo domu 54km,tak jsem to risk behem jizdy nic neobvykleho az 4km pred barakem jsem zaslysel skripnuti a zhas mi motor v tu chvily jsem vedel ze je zle,kdyby se mi to stalo v Cesku neryskoval bych to,ale v horach v Irsku jsem to musel risknout.Mam kamose Bulhara sikovnej mechanik ,ale vite jak to je nemuze te verit kazdemu tak se snazne obracim na vas jak bych mel postupovat.Jestli by stacila vymenit olejova pumpa nedej boze zehnat druhy motor.Motor bezi ale ma to divnej zvuk.Dekuji mnohokrat za radu v nouzi Ivo Typ auta:Fiat Bravo 1,216v r.v.2000

Vážený pane Ivo,

doufám, že jste po jízdě do práce vytáhl z motoru měrku oleje, abyste zjistil, zda je ho v motoru dostatek. Pokud jste to neudělal a jel jste domů bez oleje, jste barbar a motoru Vašeho vozu už nebude pomoci.

   Teď vážněji. Naproto převažující důvod rozsvízení kontrolky mazání je nedostatek motorového oleje v motoru.  Olej v motoru ubývá tím, jak je motor postupně spotřebovává a to, dejme tomu, v množství 0,3 litru na tis. kilometrů.  Nebo jste mohl při rychlé jízdě v irských horách třeba prorazit o kámen olejovou vanu motoru a olej vytekl.  Zkrátka nyní je velmi důležité vědět, zda olej v motoru byl či nebyl. Pokud tam nebyl resp. není, bude motor na 99,9% zásadně poškozen a bude potřebovat generální opravu. Levnější než oprava bude v tomto případě spíše sehnat jiný stejný starší motor a vyměnit jej. Pokud oleje bude v motoru dost  a Pro klid duše bych i v případě, že v motoru žádný olej nyní nebude, zkusil mazací tlak. Laicky se to dá udělat tak (což ale nelze úplně doporučit), že se demontuje horní víko  ventilů a za běhu motoru při mérně zvýšeném volnoběhu (dejme tomu 1500 otáček) musí nahoře olej stříkat. Odborně se to udělá tak, že místo baroskopu (což je čidlo, které právě rozsvěcuje a zhasíná kontrolku mazání) se namontuje přesná tlakoměr a za běhu motoru se musí naměřit mazací tlak 3 a 3,5 baru při 3000 otáčkách u ohřátého motoru. Závadu v čerpadle oleje bych nepředpokládal, ta jsou dnes řešena tak, že jejich poškození je velmi nepravděpodobné, ale může "viset" regulátor tlaku oleje.  Samozřejmě může být poškozen i baroskop, ten se nedá opravovat, ale musí se vyměnit. 

Jsem připraven s Vámi touto cestou nadále komunikovat. Pro další podstup je důležité, abyste mi  odpověděl na tyto dva dotazy: zda po jízdě je či není v motoru olej měřitelný na měrce a zda je možné nějak specifikovat onen "divnej zvuk" motoru.  Ze zkušenosti ale spíše předpokládám, že v motoru olej chyběl a je třeba počítat s tím, že motor bude třeba opravit resp. vyměnit.

Váš servisní tým ASPEKTA, Rokycanská tř. 62, 312 00 Plzeň, autorizovaný prodej a servis vozů MAZDA a HYUNDAI

ježdění automobilu bez zapnutého motoru z kopce

Ničí se auto, pokud s ním jeho řidič popojede z menšího kopečka bez zapnutého motoru a pokud ne, ničí se po ujetí bez motoru delší vzdálenosti? Děkuji

Vážený pane,

nejsem si jist, zda jsem Váš dotaz správně pochopil. Chápu jej tedy tak, že z kopečka či delšího kopce pojedete sice s běžícím motorem, ale na neutrál, tedy  s vyřazeným rychlostním stupněm.  Nepředpokládám, že byste svůj dotaz mínil tak, že při jízdě z kopce motor zcela vypnete. To by byl hazard s bezpečností jízdy, protože za těchto okolností by Vám přestal fungovat posilovač brzd a posilovač řízení. A mohlo by se Vám rovněž při nešťastné manipulaci s klíčkem ve spínací skřňce zamknout řízení.

Pokud tedy pojedete z kopce na neutrál s běžícím motorem, nedomnívám se, že by se tím auto nějak zásadně ničilo. Je to jen nešikovné v tom, že ušetřenou energii  zpravidla promrháme tím, že při opětovném zařazení rychlostního stupně při pokračování jízdy vůz motorem přibrzdíme. Dále je to nešikovné v tom, že při sjíždění z delšího kopce zřejmě bude nutno rychlost jízdy korigovat přibržďováním, což ale budete muset provést brzdami, protože brždění motorem nebude při jízdě na neutrál možné. Ve velmi extrémních případech dlouhých a zatáčkovitých sjezdů v horských pomínkách by mohlo navíc hrozit přehřátí čo spálení brzd.

Na základě výše uvedeného  se domnívám, že úspora paliva vyřazováním na neutrál je tak mizivá, že  pro plynulou a bezpečnou jízdu bych raději zvolil sjíždění kopců se sepnutým motrem s převodovkou na příslušný rychlostní stupeň bez vyřazování na neutrál.

Váš servisní tým ASPEKTA, Rokycanská tř. 62, 312 00 Plzeň, autorizovaný prodej a servis vozů MAZDA a HYUNDAI

Mazda 323F 1.5 16V BJ rv.1999

Dobrý den, před rokem jsme řešily že nám v parných dnech zhasíná motor, a po 20 min. opět naskočí. Samozdřejmně se ochladilo a mi závadu neřešily , protože nebyl důvod jelikož auto nic nedělalo. Ale parna jsou tady a stím i auto zhasíná. Napsal jste mi že to dělá Ignitér, ale kde ho najdu? Protože mi máme zapalovací cífky, a co jsem se díval tak jsem ho našel v rozdělovači. Tak vás chci ještě jednou poprocit o pomoc. Děkuji Koláček.

Vážený pane Jaromíre,

na své loňské odpovědi nemám, co bych měnil. Protože jste ani teď, ani loni neuvedl VIN Vašeho vozu, nemohl jsem vědět a nevím, zda je Váš vůz ještě vybaven bezkontaktním rozdělovačem a nebo již pouze cívkami a elektronickým rozdělovačem.  Motor 1,5 litru z roku 1999 by se mohl vyskytovat v obou variantách. 

     Já jsem přesvědčen, že Váš problém spočívá v tom, že   po zahřátí motoru v souvislosti s vysokou teplotou okolí  nedává zapalování Vašeho vozu jiskru dostatečně silnou a nebo ji nedává vůbec. Zkouška je v zásadě velmi jednoduchá. Až motor Vašeho vozu opět samovolně zhasne, vytahněte botku z jedné svíčky, do botky vložte nějakou zapalovací svíčku, o které bezpečně víte, že funguje a tuto svíčku ukostřete. Po zastartování motorem musí na této zkušební svíčce přeskakovat jiskra a to jiskra jasně žluté barvy.  Pokud jiskra přeskakovat nebude, bude to potvrzení mého názoru, že problém je v nefungujícím zapalování. Pokud má Váš vůz cívky bez rozdělovače, bylo by vhodné tímto způsobem vyzkoušet postupně všechny čtyři válce. Odborně by se stejná zkouška provedla tak, že  by se zapalování otestovalo na osciloskopu.  

Jak už jsem minule napsal: jsem přesvědčen o tom, že jiskŕa na svíčce přeskakovat nebude a to důsledkem nefungujícího igniteru (rozněcovače) a nebo nefungujících cívek.  Pokud je motor Vašeho vozu vybaven ještě rozdělovačem, najdete v něm i  ingniter, Je to černý segment půlměsícového tvaru, který je přístupný po demontáži hlavičky rozdělovače.  Pokud má motor Vašeho vozu již pouze zapalovací cívky, najdete je vždy na druhém konci vysokonapěťového zapalovacího kabelu. 

Na igniteru, ani na cívkách není co spravovat. Jediným řešením je jeho nebo jejich výměna.

 

Váš servisní tým ASPEKTA, Rokycanská tř. 62, 312 00 Plzeň, autorizovaný prodej a servis vozů MAZDA a HYUNDAI

vypouštění motorového oleje z Mazdy 3 BL ,motor 2.0 DiSi , 111kW r.v 2009

při vypouoštění oleje z motoru v mírném náklonu na zadek vyteklo kolem tří litru oleje. Musí stát vozidlo v rovině ,a nebo bylo v motoru pozu méně oleje? Olejová náplň je něco přes čtyři litry. Děkuji za odpověď , Michal.

Vážený pane Michale,

s ohledem na polohu vypouštěcího šroubu v olejové vaně je samozřejmě ideální vypouštění oleje v rovině nebo v mírném naklonění dozadu. Pokud je vůz nakloněn dopředu, nemusí všechen motorový olej z vany vytéct. Při vypouštění motorového oleje musíte vzít v úvahu, že zátkou z olejové vany nevyteče starý olej  z olejového filtru a části mazacích kanálů. Píše se, že z těchto důvodů nevyteče zátkou ve vaně zhruba půl litru oleje.

Předepsaná náplň oleje v motoru Vašeho vozu MAZDA 3 je 4,1 litru. Pokud, jak píšete,  vytekly vypouštěcím otvorem ve vaně tři litry oleje a v olejovém filtru zbyl půl litr, chybělo do plné náplně 0,6 litru oleje, což je o něco méně, než je rozdíl rysek na měrce oleje, kde se uvání, že mezi horní a dolní ryskou je zhruba 0,8 litru oleje. Dá se tedy předpokládat, že před vypuštěním starého oleje z motoru byla hladina motorového oleje mezi ryskami na měrce někde poblíž dolní rysky.

Váš servisní tým ASPEKTA, Rokycanská tř. 62, 312 00 Plzeň, autorizovaný prodej a servis vozů MAZDA a HYUNDAI

ford focus 1.6 automat

Dobrý den.Mám možnost koupit ford focus r.v 2006 1.6 benzin s automatickou převodovkou.Stav tachometru 120 000 km.Podle různých recenzí prý tyto převodovky mají krátkou životnost a opravy jdou velice drahé.Prosím napište Váš názor.Moc děkuji.

Vážený pane Martine,

jak už platí odedávna, v životě je vždy něco za něco. Automatická převodovky poskytuje řidiči vyšší jízdní komfort tím, že nemusí řadit rychlostní stupně, ale automatická převodovka je velmi komplikované zařízení a je pravda, že jeho opravy jsou velmi drahé a upřímně řečeno nikomu se do nich  příliš nechce. Protože s vozy Ford nemám žádné praktické zkušenosti, konzultoval jsem Váš dotaz s jedním ze tří největších opravců automatických převodovek v ČR. Podle jejich zkušeností  bývá problém s životností automatických převodovek vyrobených pro americký trh, kde díky koncepci silniční sítě a velkým vzdálenostem jsou automatické převodovky na evropské poměry trochu poddimenzované. Druhým faktorem, který životnost automatické převodovky  výrazně ovlivňuje, je způsob zacházení s převodovkou. Automatická převodovka předpokládá, řekl bych, rozšafný, klidný styl jízdy, žádné dramatické zrychlování či brždění, žádné závody od křižovatky ke křižovatce apod. 

      Nepotvrdili mně ale, že by automatické převodovky používané ve vozech Ford, měly kratší životnost, než je tomu u jiných vozů.  Zvlášť ve 120 tis. ujetých kilometrech by se dalo očekávat, že pokud bylo s převodovkou zacházeno normálně a stejně s ní butete zacházet i Vy, měla by bez zásadních problémů vydržet ještě nejméně dalších 100 tis. km.  

Váš servisní tým ASPEKTA, Rokycanská tř. 62, 312 00 Plzeň, autorizovaný prodej a servis vozů MAZDA a HYUNDAI

Problém DPF u Mazda 6, 2.0,105kW, rok 2006

Dobrý den. Přečetl jsem zde mnoho příspěvků týkajících se Mazda 6 a DPF. To co nastalo u mého vozu je kombinací několika příspěvků a jedné zarážející skutečnosti, která zde není nikde popsána. Před 2 měsíci mi za jízdy po dálnici přešel motor do nouzového režimu (nízký výkon, omezená rychlost, mizivá akcelerace) - podotýkám, bez rozsvícení jakékoli kontrolky !V servisu na diagnostice našli kód P2459 a provedli řízenou regeneraci DPF. Po té byl vyměněn olej - typ ACEA C-3 a olejový filtr, vynulováno počítadlo kilometráže od výměny oleje v řídící jednotce.Auto se chovalo zcela bezproblémově. Najel jsem 3000 km a nastala stejná situace.Opět nouzový režim, opět nesvítí žádná kontrolka - tedy ani DPF ani MOTOR ?!?! V diagnostice jsou nyní 2 chyby : P242F a P2458, obě se týkají DPF. Nicméně řízená regenerace již nejde spustit. Když to shrnu.Motor má najeto 220000 km s pravidelnými výměnami oleje a filtru, tankuji téměř vždy u pumpy Tesco, jezdím 60% dálnice, 40% místní komunikace s pravidelným rozložením ( tedy nikdy celý měsíc po okreskách a městech a pak 1x dálnice).Koncovka výfuku je naprosto čistá, žádné saze ani začouzení.Hladina oleje v motoru je stálá - neubývá ani nepřibývá - natož aby dosahoval rysky X, značící naftu v oleji z neúspěšných regeneračních cyklů. Navštívil jsem 3 servisy v okolí, kde dělají japonská auta.Informace jsou pro mne dost zmatečné a skoro mám pocit, že problém nelze vyřešit ?! Bylo konstatováno, že problém nemusí být v samotném DPF, který je nyní zanešen ( proč ale nesvítí žádná kontrolka ...?), ale v řadě jiných potenciálních problémech počínaje snímacími čidly teploty a tlaku na DPF,poškozenou vrstvou oxidačního katalyzátoru, která pak neupraví vstříknuté palivo a nedojde k spuštění regeneračního cyklu,přes netěsné vstřikování, možnou nízkou kompresi válců,turbo, které může netěsnit a propouštět olej,funkce klapek sání až po EGR ventil a váhu vzduchu ( obojí mi v servisu kontrolovali a tvrdí, že jsou v pořádku).Sočasné navržené řešení je vyjmutí DPF a vyčištění mimo vůz.Tím se ale zřejmě neodstraní příčina jeho zanášení ať už sazemi nebo popílkem a neřeší to ani otázku, proč neprobíhají regenerace nebo jsou nedostatečné.A pro mne osobně nepochopitelná otázka - proč mi žádná kontrolka nesignalizuje problém.Jak mohu vůbec zkontrolovat funkčnost těchto kontrolek ?Všechny standardní se po zapnutí zapalování rozsvítí a po startu zhasnou.Kontrolku DPF ani Motoru jsem nikdy svítit neviděl ! Můžete mi prosím poradit, jak v této situaci postupovat, aby nedošlo k nějakým nepředloženým krokům a možná zbytečné výměně řady potenciálně "vadných" komponent ? Předem děkuji za Vaši radu. S pozdravem, Jiří

Vážený pane Jiří,

v přípravě odpovědi na Váš dotaz jsem musel sáhnout hluboko na našeho archivu, protože jsme měl  v paměti, že jsme dva obdobné případy v minulosti řešili. Nakonec jsem oba případy v archivu našel.

     Chybové kódy, které uvádíte, se skutečně týkají DPF, konkrétně nedokončených regenerací. S ohledem na tato chybová hlášení a při vědomí toho, že další řízená regenerace nejde spustit, se dá důvodně předpokládat,  že DPF Vašeho vozu je extrémně znečištěn  a správným řešením by byla jeho výměna, resp. nestandardním řešením jeho dokonalé vyčištění mimo vůz. S tím je ale spojena velmi nepříjemná práce, protože DPF je nerozebiratelnou součástí výfuku a nezbývá, než jej vyříznout a po vyčištění opět výfuk svařit.

Jiná otázka je, proč se Vám DPF tak rychle zanáší. Zvláště, když  byla před třemi tisíci kilometry provedena řízená regenerace. Pokud by to bylo možné, bylo by dobré zjistit, kolik neřízených samovolných regenerací  od řízení regenerace proběhlo a dále z jaké hodnoty zanesení filtru začala poslední řízená regenerace a jaký byl konečný stav vyčištění po jejím průběhu. Předpokládáme-li značné zanesení filtru pak buď skutečně motor Vašeho vozu není správně seřízen a plodí tolik sazí a popela, že se DPF takhle rychle zanáší nebo používáte nekvalitní palivo a nebo kombinace obou těchto faktorů. Samozřejmě nelze vyloučit ani poruchu čidel, které stav filtru monitorují a řídí jeho regenerace.

Odbočka ke kontrolce DPF. V návodu k obsluze vozu se dočtete, že neřízená samovolná regenerace DPF není nijak signalizována. Nedočtete se tam, že se dá poznat změnou zvuku motoru ( začne jakoby dunět) a současně výrazně vzroste okamžitá spotřeba paliva.  Pokud je zůstatek znečištění DPF takový, že je nezbytně nutno  neřízenou  samovolnou regeneraci dokončit, rozsvítí se kontrolka DPF. V tom případě je nutno podle návodu k obsluze vozu jen konstantní rychlostí, nevypínat motor a tuto regeneraci dokončit. Pokud je znečištění již tak veliké, že samovolná neřízená regenerace již DPF není schopna vyčistit, kontrolka DPF se rozbliká, čímž upozorňuje řidiče na nutnost  urychleného provedení řízené regenerace. Toliko teorie. Praxe je taková, že nevím o žádném případu, kdy by se mně nebo některému z našich zákazníku kontrolka DPF rozsvítila. Tím nechci říci, že se nerozsvěcuje, ale skutečně o takovém případu nevím. Naproti tomu vždy došlo rovnou k rozblikání kontrolky a pokud byl takový vůz připojen na  diagnostiku, vždy byl DFP hraničně znečištěn a skutečně vyžadoval provedení řízené regenerace. Ve Vašem případě je divné, že se kontrolka nerozblikává, protože všechny indícíe z Vašeho dotazu vedou k tomu, že Vás DPF je skutečně zanesen.

Zpět k meritu věci. Jak jsem již uvedl, v minulosti jsme řešili dva podobné případy. Každý z nich měl jinou příčinu a tudíž i jiné řešení. První případ byl nápadně podobný tomu Vašemu. Vždy po nějakém čase řídící jednotka přepnula do nouzového režimu, žádná kontrolka nesvítila. Po připojení na diagnostiku byl opakovaně zjišťován chybový kód P2459. Filtr byl vždy značně znečištěn a vždy byla provedena řízená regenerace.  Po dlouhém hledání jsme nakonec zjistili špatnou funkci obou lambda sond současně a po jejich výměně (což ale není nic levného) se tyto problémy již neopakovaly.

Druhý případ byl zcela jiný. Po několikeré řízené regeneraci, opakované vždy zhruba pod dvou měsících, už nešla další řízená regenerace spustit.  Stav filtru byl na výměnu.  Vymontovali jsem jej z vozu a chemicky vyčistili. Po chemickém vyčištění a zpětné montáži do vozu byl filtr podle údajů diagnostiky stále ještě poměrně značně zanesen, ale již šla spustit řízená regenerace, po jejímž průběhu byl filtr v pořádku a od té doby s tímto vozem již žádné další problémy nebyly.

Vážený pane Jiří,

netroufnu si na základě dvou sice podobných, ale přece jen pouze dvou případů cokoli zobecňovat. Doporučuji Vám, aby byla na Vašem voze provedena podrobná a trpělivá diagnostika všech řídících a kontrolních čidel výfukového systému. Dále bych považoval za potřebné se dozvědět, jaké je nyní aktuální znečištění filtru. Pokud by bylo jeho znečištění skutečně veliké a řízená regenerace by nešla opakovaně spustit, ještě bych vyzkoušel nějaké aditivum do paliva, které by mělo schopnost DPF vypalovat. Pokud by to nepomohlo, pak DPF vymontovat a buˇchemicky vyčistit a nebo nechat vypálit. Samozřejmě bych doporučil  rovněž podrobnou diagnostiku stavu motoru, přece jen má najeto 220 tis. kilometrů, což není sice moc, ale není to ani málo.   

Váš servisní tým ASPEKTA, Rokycanská tř. 62, 312 00 Plzeň, autorizovaný prodej a servis vozů MAZDA a HYUNDAI

Řemenice

Dobrý den,mám Hyundai Terracan 2.9 Crdi a odešlo mi ložisko na řemenici u kompresoru klimatizace,zajímá mě jestli je možné sehnat buď jen ložisko,celou řemenici nebo dat kratší řemen a kompresor tím vyřadit.....koukal jsem na autodíly a všude nabízejí pouze celý kompresor...předem děkuji za odpověď

Vážený pane Miroslave,

bohužel moje odpoveď může být  pouze obecná, protože bez znalosti VIN Vašeho vozu nemohu odpovědět přesně. Obecně platí, že u většiny vozů značky Hyundai lze vyměnit pouze ložisko řemenice  kompresoru klimatizace. Je třeba mít k tomu jednoduchý lisovací připravek a vhodný lis. S ohledem na konstrukci řemenice "lisování" ložiska kladivem nedoporučuji. Bývají tam použita naprosto běžná ložiska zpravidla s označením 6202, 6302 a 6303.Většinou mají za číslem označení ještě ZZ, což značí zakrytí kuliček krytem z obou stran. Tato ložiska jsem v řádu několika desetikorun k dostání u každého dodavatele ložisek. 

Kromě toho na některé vozy Hyundai včetně Terracanu lze koupit jenom řemenici. Ale existují i modely, opět včetně Terracanu, kde se nepředpokládá demontáž samotné řemenice a pak nezbývá, než vyměnit celý kompresor a nebo jej skutečně za použití kratšího řemene demontovat a oželet klimatizaci. Z Vašeho dotazu nepoznám, do které z výše uvedených skupin Váš vůz patří, a proto musím zůstat pouze u  takto obecné odpovědi. Pokud mi sdělíte VIN Vašeho vozu( které se nemusí zveřejňovat, pokud si to nebudete přát), svoji odpověď doplním a upřesním.

Váš servisní tým ASPEKTA, Rokycanská tř. 62, 312 00 Plzeň, autorizovaný prodej a servis vozů MAZDA a HYUNDAI

Zapalovací svíčky mazda 6 GY 2.3i

Dobrý den, Prosím o odpověď na můj stručný dotaz: Používala mazda iridiové zapalovací svíčky značky DENSO nebo NGK? Co je lepší volba? Děkuji. Zelenka Michal

Vážený pane Michale,

 

je známo, že benzinové motory vozů MAZDA jsou poměrně citlivé na správné zapalovací svíčky. Proto bych Vám doporučil použít originální svíčky, objednací číslo MAZDA je L3Y4-18-110. Výrobce těchto svíček je NGK.

Váš servisní tým ASPEKTA, Rokycanská tř. 62, 312 00 Plzeň, autorizovaný prodej a servis vozů MAZDA a HYUNDAI

MAZDA 6 GH - "kovové bouchnutí"

Dobrý den, obracím se na Vás s problémem, který je poměrně výstižně specifikován a zatím řešen bez jakéhokoliv závěru/řešení v e-diskuzi na stránkách "mazdaclubu.cz" viz. link http://www.mazdaclub.cz/forum-tema/kovove-bouchnuti-pri-nerovnosti-162258 ...vzhledem k tomu, že mám naprosto totožný problém zajímalo by mě, zda jste již něco takového řešili i ve Vašem servisu. Rád bych ještě uvedl, že mám vůz aktuálně 1 měs. po STK (135tis. km), kde nebylo nic zjištěno. Problém se objevuje opravdu velmi zřídka jak již někdo uvedl např. 1x cca za 500,- km, ale rána je to poměrně hlučná a nepříjemná. (sleduji cca od najetych 100tis. km) Předem děkuji za informaci.

Vážený pane Jiří,

obdobný problém jsem řešil, shodou okolností osobně, ale identifikace zvuků ve voze je vždy velmi ošidná, takže to, co nyní následně popíšu, nemusí být zdrojem Vašeho problému.

Na voze MAZDA6 GH jednoho z našich zákazníků se ve výrazně menším počtu ujetých kilometrů (pokud si vzpomínám někde okolo 30 tis.) začalo velmi zřídka ozývat za celkem specifických podmínek kovové bouchnutí. Zdálo se, že se ozývá z prostoru nohou spolujezdce. Proběhla velmi pečlivá kontrola podvozku v zatíženém i odlehčeném stavu, ale nezjistilo se nic. Ani při zkušebních jízdách se klepnutí neozvalo. Dohodli jsme se tedy tak, že bude dál jezdit, problém pozorovat s tím, že pokud je tam nějaká nepatřičná vůle, jistě se bude v proběhu dalšího provozu zvětšovat a najdeme ji. Nakonec to dopadlo tak, že zákazník  našel místo, kde se zvuk zpravidla ozval. Jel jsem tam za ním 100 km s elektronickým stetoskopem a skutečně v místě takové celkem nenápadné nerovnosti na kruhovém objezdu v jednom okresním městě se klepnutí celkem spolehlivě ozvalo. Nakonec se ukázalo, že zdrojem tohoto zvuku je vymezení provozní vůle vlastního hřebenu řízení v jeho pravém ložisku. Onen kruhový objezd byl totiž poměrně malého poloměru, takže na něm jelo s poměrně velkým rejdem vlevo, což znamená, že hřeben hřebenového řízení byl vyložen skoro ve své pravé krajní poloze a za této situace se klepnutí ozvalo celkem spolehlivě. Po této zkoušce nebyl problém nasimulovat tento zvuk na nájezdové zdviži, na které vůz stojí na kolech. Demontovali jsme pravou manžetu hřebenového řízení a po zatočení rejdu kol vlevo bylo možno střídavým tahem a tlakem ruky v místě spoje vlastního hřebenu a pravé řídící tyče tuto vůli  vymezit a tím vytvořit ono klepnutí. Měřením rozměrů ložiska a hřebenu se ukázalo, že obě součástky mají  rozměr v toleranci, byť v tomto konkrétním případě bylo toleranční pole nepříznivě rozloženo tak, že míra ložiska se pohybovala  poblíž horní meze toleračního pole a míra hřebene naopak u dolní meze tolerančního pole. Případ byl uzavřen tak, že se jedná o  nutnou provozní vůli v řízení, která nemá žádný vliv na přesnost řízení a tudíž ani na bezpečnost jízdy. Po dohodě s tímto zákazníkem byl případ uzavřen tak, že s ohledem na zanedbatelnou četnost vymezování této vůle v běžném provozu nešlo o garanční závadu a jednalo se provozní zvuk, který je dán nutnou vůlí mezi hřebenem řízení a jeho uložením v hliníkovém tělese řízení.

Je fakt, že popis zvuku na odkazu ve Vašem dotazu je poměrně blízký tomu, co jsem uvedl výše. Abyste měl úplnou jistotu, doporučil bych Vám zajet někam, kde disponují elektronickým stetoskopem, pak připojet čidlo stetoskopu na těleso hřebenového řízení vpravo  těsně vedle gumové manžety a třeba na parkovišti jezdit pomalu kolečko doleva, přičemž pravé kolo bude přejíždět prkénko (či jinou překážku) o tloušťce cca 2 cm. Pokud zdroj klepnutí bude tentýž, se kterým mám výše popsanou osobní zkušenost, ozve se klepnutí při každém přejetí prkénka.  

Váš servisní tým ASPEKTA, Rokycanská tř. 62, 312 00 Plzeň, autorizovaný prodej a servis vozů MAZDA a HYUNDAI

slabá účinost katalyzátoru

Dobrý den. Vlastním Hyundai i30 1.4 CVVT G4FA rok výroby 2011.Za jízdy se mi rozsvítila kontrolka MIL a zůstala svítit. v autorizovaném servise mi řekli že je to slabá účinost katalyzátoru a je třeba ho vyměnit. Chybu vymazali a kontrolka MIL začla opět svítit po ujetí 305 km. Zase výmaz chyby a po ujetí opět 305 km se zase rozsvítila. Měnil jssem zatím jen přední lambda sondu jelikož cena katalyzátoru nového je hodně vysoká. Ale tím to nebylo. Je tedy zřejmé že to je opravdu ten katalyzátor a co mohlo popřípadě zapříčinit jeho poškození?nemůže to být i závada někde v motoru?. Podotýkám vozidlo má najeto 58 000 km a já ho vlastním jen chvíli. Nerad bych vyměnil nový a chyba by se časem opět ukázala. A můj druhý dotaz když jedu po dálnici rychlostí 110 - 120 km tak mi přijde že vozidlo tak nějak divně plave občas po cestě a při předjíždění třeba kamionu tak je takové nějak náchylné na vítr jako by chtělo odletět.i při stání když okolo projede vůz tak to vozidlo se tak větrem divně zhoupne. Je možný že jsou špatné tlumiče,nevyvážené kola (to chvění za jízdy) nebo něco jiného? do volantu nic nekope ale občas mi přijde jako by auto cuklo do strany.brždění v pořádku. Děkuji vám předem za informaci

Vážený pane Romane,

 

jak se dá dočíst z mnoha mých předcházejících odpovědí, kontrolka MIL se rozsvítí vždy, když složení výfukových plynů je jiné než očekávané. Obecně lze tyto důvody rozdělit například do následujících skupin: 1. nekvalitní palivo; 2. chyba ve spalovacím procesu motoru; 3. vadné čidlo nebo čidla, sledující proces chodu motoru a stavu výfukových plynů; 4. poškozený výfuk či jeho část; 5. poškozený katalyzátor. Pokusil jsem se seřadit tyto obecné důvody , které vedou k rozsvícení kontrolky MIL dle jejich statistické četnosti v naší firmě od nejčastější do nejméně časté souhrnně za námi prodávané a servisované značky. Jinými slovy slabá účinnost katalyzátoru není příliš častou závadou, ale nelze vyloučit. Proto zcela nechápu  logiku Vašeho postupu, že v případě, že servis diagnostikoval sníženou účinnost katalyzátoru, byla vyměněna lambda sonda. To byly naprosto vyhozené peníze, protože lambda sonda pouze měří a nijak účinnost katalyzátoru neovlivňuje.

Katalyzátor lze poškodit pouze mechanicky (například při nehodě) a nebo jej vypálit nevhodným palivem. Viděl jsem například vypálený katalyzátor ve voze, jehož majitel ve snaze ušetřit za pohonné hmoty míchal benzín s leteckým palivem.  Jinak než mechanicky a nebo vypálením mřížky katalyzátor poškodit nelze. Samozřejmě ještě přichází v úvahu vada z výroby, ale ta by se měla vyřešit v době záruky, zvláště u vozů Hyundai, které  mají komfortní záruční dobu dlouhou pět let.  Je fakt, že právě u vozů Hyundai s motory 1.4 jsme v rámci záruky několik katalyzátorů vyměnili.  Pokud by se i Vašem případě jednalo o tento problém, je nutno jej řešit bez zbytečného odkladu, protože  by mohlo dojít ke snížené průchodnosti výfukových plynů katalyzátorem a tím ke zcela zásadnímu a nevratnému poškozenování samotného motoru. Doporučuji Vám, abyste co nejdříve navštívil ještě jeden dobře vybavený a dobře informovaný servis vozů Hyundai a pokud diagnostika znovu ukáže na sníženou účinnost katalyzátoru, pak bude nezbytné skutečně katalyzátor vyměnit. Je skutečně drahý, ale následná oprava motoru by byla ještě výrazně dražší.

Vozy značky Hyundai mají obecně velmi dobré jízdní vlastnosti. Zpravidla vůz okamžitě padne do ruky a z jízdy je pak dobrý pocit. Nečekal bych, že v 58 tis. ujetých kilometrech a šesti letech provozu by tlumiče na Vašem voze byly zcela špatné. Ale vyloučit to samozřejmě nelze, protože nevíme, jakým způsobem je a bylo vozidlo využíváno.  Opět není jiná možnost, než nechat tlumiče dynamicky otestovat. Na  druhou stranu je ale třeba vzít v úvahu, že za každým kamionem vzniká turbulentní proudění vzduchu, které nepříznově působí na vůz jedoucí za ním. Lehké korekce volantu v takovém případě považuji za normální stejně, jako zachvění stojícího vozu v případě, že jej mijí náklaďák. 

 

sv   Jinými slovy samozřejmě (např. katalyzátor);

1. nekvalitní palivo

 

Váš servisní tým ASPEKTA, Rokycanská tř. 62, 312 00 Plzeň, autorizovaný prodej a servis vozů MAZDA a HYUNDAI

Počet přísvěvků 601