Přidání nového příspěvku do Autoporadny

Jméno:
E-mail:
Předmět:
Zpráva:
Prosím opiště kód z obrázku. Je-li obrázek nečitelný, klikněte na něj.
Aktuality

23.05.2022Dny otevřených dveří autosalonů ASPEKTA

Zveme vás na dny otevřených dveří autosalonů ASPEKTA v pátek 10. 6. od 12 do 18 hodin a v sobotu 11. 6. od 9 do 18 hodin.

Autoporadna

Počet přísvěvků 601

pískání turba

Dobrý den, mám auto ford mondeo rok 20081.8 tdci po generální opravě motorů. Zaráží mě nějaký slyšitelný projev turba v rozmezí otáček 1800-2200, který jsem nikdy předtím nezaznamenal , než mi auto doslova kleklo. Po té se turbo s tiší nebo zvuk není pak už slyšitelný nad otáčky 2200. Chci se zeptat, zdali je projev zvuku normální od turba, když předtím nebyla žádná jeho odezva krom toho, že to táhlo. V tom servisu kde mi to dělali tak řekli, že je to normální i když jsem jim říkal, že turbo nebylo dříve vůbec slyšet. Je možné, že se po generální opravě změní i projev turba, který do jisté míry nemá nic společné s go motorů? Moc děkuji za odpověď. s pozdravem Jirka

Vážený pane Jirko,

slyšitelný projev turba rozhodně správně není. Turbo by mělo v celém režimu otáček svých i otáček motoru pracovat se zvukouvou frekvencí, která není lidským uchem slyšitelná. Trochu mne překvapuje předposlední věta z Vašeho dotazu. Generální oprava motoru totiž v sobě v každém případě zahrnuje i generální opravu turba, minimálně v rozsahu přerovnání obou dosedacích ploch, výměnu hřídele turba s ložisky a oběma lopatkovými koly, výměnu všech těsnění a výměnu upevňovacích šroubu nebo svorníků. Pokud byla skutečně na motoru Vašeho vozu provedena generální oprava, pak bych rozhodně považoval za velmi neprofesionální na generálně opravený motor posadit staré turbo.  Ale to jen na okraj Vašeho dotazu, protože pojem generální oprava motoru je terminus technicus a je zcela přesně vyjmenováno, co musí být v rámci generální opravy vyměněno a opraveno. Ne všichni opravci ale rozsah generální opravy dodržují a pak se může stát, že za generální opravu je vydáváno něco, co ani zdaleka svým rozsahem generální opravou není.

     Pokud slyšitelný projev turba je pískavý či houkavě pískavý zvuk v určitém rozsahu otáček motoru, bývá zdrojem tohoto zvuku zpravidla maličká netěsnost na některé z přírub turba a nebo, ještě častěji, vibrující přesah těsnění nebo silikové těsnící hmoty na sací straně turba. Zpravidla se tedy nejedná o poruchu samotného turba, ale o nepřesnost těsnění při jeho montáži.

Doporučoval bych Vám požádat servis, který Vám generální opravu dělal, aby pomocí elektronického stetoskopu  lokalizoval místo zdroje zvuku a pak už zpravidla nebývá žádný problém pískavý zvuk turba odstranit.

Váš servisní tým ASPEKTA, Rokycanská tř. 62, 312 00 Plzeň, autorizovaný prodej a servis vozů MAZDA a HYUNDAI

Autobaterie+olej

Dobrý den,mám možná malicherný a hloupý dotaz.Přesto se zeptám.Mám v Mazdě 6 2.0 r.v. 2007 doposud původní autobaterii/10 roků a 8 měsíců/,zatím startuje bez problémů,ale pro jistotu jsem koupi náhradní rovněž originál a e-shopu Autopalace,jako náhradní.Jak dlouho ji můžu doma nechat,aniž bych ji dobíjel a sama se nevybila.Druhá otázka je po výměněn oleje auto žádný olej nebere,ale asi po cca 2000km se olej pohybuje uprostřed měrky,po dolití k horní ryzce/cca1,5dcl/ se po tisíci km znovu dostane mezi spodní a horní rysku/což je asi správné/,má cenu olej dolévat k horní ryzce?Auto má najeto cca 140tis.km. Moc Vám děkuji Jaromír Blinka

Vážený pane Jaromíre,

každý akumulátor se samovolně vybíjí. Tedy i ten, který jste si koupil jako náhradní. A protože se zřejmě v tomto případě nejedná o akumulátor suchý, je nutno je skladovat nabitý. V praxi to znamená, že byste měl pravidelně měřit úbytek kapacity akumulátoru a v okamžiku, kdy kapacita akumulátoru klesne pod 85% plné kapacity, je nutno akumulátor dobít. Mimochodem přesně tímto způsobem se my, jako prodejci nových automobilů, staráme o akumulátory ve svých skladových vozech a vozech vystavených v showroomech.  Za léta praxe lze zobecnit, že kapacita  skladovaného akumulátoru poklesne o 15% za tři až čtyři týdny a pak je nutno skladovaný akumulátor dobít.  Z toho vyplývá, že i bez jakéhokoliv měření je vhodné jednou za tři až čtyři týdny akumulátor dobít malým dobíjecím proudem na plnou kapacitu a v tomto režimu lze takový akumulátor skladovat v plné kondici poměrně dlouho.

Nejsem si jist, zda jsem Váš druhý dotaz pochopil zcela správně, ale pochopil jsem jej tak, zda je nutno udržovat hladinu motorového oleje na horní značce měrky. Správný postup je takový, že hladinu motorového oleje je nutno udržovat v intervalu mezi horní a spodní značkou.  Není nutno udržovat hladinu na horní značce. V žádném případě ale není správné přelévat motorový olej přes horní značku. Může totiž při větším přelití a nebo při specifické jízdní situaci dojít k tomu, že by klikový hřídel narazil do hladiny motorového oleje a mohlo by dojít k jeho poškození. Samozřejmě ještě horší problém by nastal, pokud hladina oleje klesne pod dolní značku. Pak může naopak při specifických jízdních situacích  (např. prudké zabrždění nebo ostře projetá zatáčka) vlivem setrvačné nebo odstředivé síly dojít k odlití oleje a olejové čerpadlo nasaje vzduch. Když si představíte, kolikrát se klikový hřídel motoru otočí při běžných provozních otáčkách za jednu vteřinu, pak je jasné, že v takovém případě může dojít poměrně velmi rychle k zadření motoru. Takže pokud chcete motoru svého vozu dát to nejlepší, pak udržujte olej vždy mezi značkami měrky, dávejte do motoru vždy ten správný předepsaný olej z bezpečného zdroje a pravidelně jej měňte včetně olejového filtru nejpozději po ujetí 20 tis. km nebo v případě možnosti raději dříve.

Váš servisní tým ASPEKTA, Rokycanská tř. 62, 312 00 Plzeň, autorizovaný prodej a servis vozů MAZDA a HYUNDAI

Plastové záslepky

Dobrý den, vlastním vůz Hyundai i 30 III zakoupený u Vás 10/2017. Zjistil jsem, že prý výrobce zapomněl odstranit plastové záslepky na spodní straně všech dveří. Zajímalo by mne jestli je nutné tyto záslepky odstranit, a jestli je možné je odstranit doma svépomocí bez nutnosti navštívení servisu.Děkuji

Vážený pane Miroslave,

po přečtení Vašeho dotazu jsem pátral na internetu a zjistil zdroj této informace, ze které pramení Váš dotaz. V předmětném článku je napsáno jedovatou slinou několik nesmyslů a polopravd, na což ostatně v diskusi pod článkem reaguje překvapivě hodně čtenářů.

     Pravda je taková, že v první serii faceliftovaných vozů Hyundai i30 ponechal výrobce předmětné záslepky ve dveřích. Měl k tomu rozumný technologický důvod. Rychle se ale ukázalo, že toto řešení může přinášet  jiné problémy v podobě uzavření případné vlhkosti ve dveřích, a proto začal výrobce vozu tyto záslepky ze dveří vyndavat. Současně předal všem svým prodejcům a servisům informaci, kterých vozů přesně se tato věc týká a požádal, aby u těchto vozů při jejich první  návštěvě servisu, lhostejno, při jaké příležitosti to bude, byly tyto záslepky ze dveří demontovány. Zda-li se to týká i Vašeho vozu Vám nejsem schopen říci, protože jste v dotazu neuvedl VIN Vašeho vozu, ani celé jméno, abych si mohl VIN u námi prodaného vozu dohledat. Doporučuji Vám tedy, abyste svůj nový vůz v klidu a spokojeně užíval. Až bude důvod k návštěvě servisu (například přezutí na zimní pneumatiky, první servisní prohlídka atd.) zjistí automaticky přejímací technik, zda se tato záležitost Vašeho vozu týká a pokud ano, budou záslepky naší péčí demontovány. Považoval bych za naprosto zbytečné, abyste ztrácel čas zajíždět do servisu pouze kvůli této záležitosti či dokonce plastové záslepky demontoval svépomocí. Nic Vám ale samozřejmě nebrání, abyste k nám do servisu z těchto důvodů přijel, pokud o to budete mít zájem. V takovém případě je třeba sjednat oboustranně vhodný termín na tel. 377 260 122 u přejímacích techniků Hyundai pánů Krále nebo Voráče.

Váš servisní tým ASPEKTA, Rokycanská tř. 62, 312 00 Plzeň, autorizovaný prodej a servis vozů MAZDA a HYUNDAI

vůz hunday i20 stáří rok výroby 2014

jak má ošetřené dutiny a spodek vozu -děkuji za každou zprávu co se týče rezavění

Vážený pane Františku,

vůz Hyundai i20 z roku 2014, stejně jako ostatní vozy  nejen této značky, má standardní protikorozní ochranu celé karoserie včetně dutin. V tomto smyslu i20 nikterak nevybočuje ani v kladném, ani v záporném smyslu z řady vozů ostatních značek. Nicméně vzhledem ke stavu českých silnic a dálnic a ke způsobu jejich zejména zimní údržby nikdy není na škodu pravidelně a včas protikorozní ochranu karoserie obnovovat. Máme vyzkoušeno a říkáme to všem zákazníkům naší firmy, že je vhodné z preventivních důvodů ochranu spodku obnovovat vždy ob dva roky a při každé druhé obnově protikorozní ochrany spodku provést i obnovu ošetření dutin. Dnes je na trhu nepřeberné množství přípravků od renomovaných i méně známých výrobců, v poměrně rozsáhlém cenovém vějíři, kterými lze tuto obnovu provést. Rozhodující podmínkou pro provedení obnovy je ale naprosto suchý spodek vozu. Takže v tomto smyslu listopad a prosinec nepatří mezi nejlepší období pro aplikaci ochrany. Máme vyzkoušeno, že uzavření vlhkosti v dutině např. práhu je z hlediska koroze horší, než ponechat dutinu bez obnovy ošetření. 

Váš servisní tým ASPEKTA, Rokycanská tř. 62, 312 00 Plzeň, autorizovaný prodej a servis vozů MAZDA a HYUNDAI

Po ujetí několika KM a při vyřazení rychlosti motor zhasne

Dobrý den , Mám mazdu 6 2.0 diesel rv.2004 VIN : JMZGY19R201174433. Mám problém , že při ujetí několika km a při přibrždění a vyřazení rychlosti zahasne motor. Neděje se to pravidelně. myslíte , že by tento problém mohl být zpusobený závadou SCV ventilu ? Děkuji Davidová

Vážená paní (slečno) Michaelo,

využívám příležitosti při odpovědi na Váš dotaz, abych se nejprve omluvil uživatelům naší poradny za velkou časovou prodlevu v odpovědích a navíc v odpovědích na přeskáčku. Pokud jste z Plzeňska nebo pokud sledujete naše facebookové stránky, pak víte, že nyní provádíme  zcela zásadní přestavbu našeho autosalonu včetně výměn výloh, podlah stropů atd. To vše za plného provozu. Zkrátka nyní nemám na věcně podložené odpovědi v poradně dostatek času a odpovídat ve zkratkách nepovažuji za seriózní. Přijměte tedy, prosím moji omluvu s tím, že někdy na přelomu roku, až bude naše firma opět fungovat v normálních podmínkách, budu zpětně na všechny položené dotazy reagovat.

     Nyní k Vašemu dotazu. Pokud motor Vašeho vozu po uvolnění pedálu plynu samovolně zhasíná, a nemusí se tak dít zcela pravidelně, s velkou pravděpodobností je problém ve vysokotlakém vstřikovacím čerpadle a s velkou pravděpodobností je viníkem hlavní řídící ventíl čerpadla, tedy jak správně píšete SCV ventil. Na těchto motorech se SCV ventil měnil za modifikovaný, přičemž podstatnou částí této modifikace byl o několik desetin mm větší vstupní otvor do SCV ventilu. Pokud motor zhasíná nepravidelně, dá se předpokládat, že celý palivový systém bude zanesen nečistotami, které vznikly při rotaci vysokotlakého čerpadla.  Pokud již ve svém voze máte modifikovaný SCV ventil, mohlo by se podařit tento ventil "rozchodit" tím, že jej necháte řádně, nejlépe ultrazvukově, vyčistit. Současně je ale nezbytné vyčistit a propláchnout  celou palivovou soustavu  včetně nádrže. Totéž platí, pokud dáte SCV ventil nový. Pokud se to neudělá, pak je jen otázka času, kdy se opět nový ventil znovu zanese nečistotami a přestane správně fungovat. A protože SCV ventil není úplně nejlevnější, zcela jistě důsledné a důkladné vyčištění palivové nádrže neopoměňte udělat.

Pro úplnost informace musím ještě dodat, že samovolné zhasínání motoru po uvolnění pedálu plynu mohou způsobovovat i jiné závady ve vysokotlakém vstřikovacím čerpadle, ale je fakt, že ze statistického pohledu byl  zdaleka nejčastější právě problém s SCV ventilem.

Váš servisní tým ASPEKTA, Rokycanská tř. 62, 312 00 Plzeň, autorizovaný prodej a servis vozů MAZDA a HYUNDAI

Hyundai i30, 1.4 hlášení závady.

Dobrý den, vlastním Hyundai i30, 1.4. Po nastartování zůstaly svítit kontrolky ABS a brzd. Brzdová kapalina je v pořádku v limitu. Vozidlem najeto 77000 km.

Vážený pane Jane,

hlídání hladiny brzdové kapaliny je pouze jednou z mnoha funkcí kontrolky brzd. V kombinaci s kontrolkou ABS  signalizují tyto dvě kontrolky poměrně velké množství možných poruch  brzdového systému. Jediné řešení Vašeho problému je návštěva  dobře informovaného a patřičně vybaveného servisu, který přes diagnostiku zjistí, na jakou závadu  brzd svítící kontrolky upozorňují a navrhne řešení. Statisticky nejčastějším důvodem svícení těchto dvou kontrolek  je nefungující některé z čidel ABS. Tato čidla jsou čtyři, na každém kole jedno, a problém bývá nejčastěji ve špatném kontaktu připojení čidla k elektrické síti vozu. Čidlo může být samozřejmě poškozeno i mechanicky atd, atd.  Možných závad je ale výrazně více i mimo čidla ABS. Protože jde o brzdy, tedy z hlediska bezpečnosti Vaší i bezpečnosti ostatních účastníků silničního provozu o jednu z nejdůležitějších součástí vozu, doporučuji Vám  provedení diagnostiky a následné opravy neodkládat.

Váš servisní tým ASPEKTA, Rokycanská tř. 62, 312 00 Plzeň, autorizovaný prodej a servis vozů MAZDA a HYUNDAI

Porucha blokace zpátečky

Dobrý den, po výměně spojky a setrvacniku v servisu mám problém při tažení za jízdy můžu zařadit zpátečku což bylo před výměnou spojky nemožné. Mám Hondu VIII civic 2.2ctdi r. 2007. Je tam 6st manuál převodovka a zpátečka se dává přejetím za 6rychlostni stupeň a dolů. Auto jsem reklamovala a po 2tydnech na závadu nepřišli, nyní jsem dala auto do jiného servisu a po 10ti dnech opět nepřišli na závadu. Upozorňovala jsem jestli to nemůžou být táhla nebo synchron. Nyní mi řekli že nejspíš budu muset pořídit novou převodovku už teď jsem zaplatila 40tis. Nevíte v čem by prosím mohl být problém? Auto jinak rádi bez problémů všechny rychlosti jen při jízdě se paka nezastaví při řazení na 6tce ale jde až na zpátečku pokud si nedám pozor zazubím. Děkuji za všechny nápady.

Vážená paní Jano,

vozy Honda příliš osobně neznám, jezdí k nám do servisu asi jen dvě nebo tři a s podobnou závadou jsem se na nich zatím nesetkal. Moje odpověď tedy bude obecnější.

Při výměně spojky a setrvačníku na Vašem voze byla zcela nepochybně z vozu demontována právě převodovka jako předpoklad k tomu, aby bylo možno vyměnit spojku a setrvačník. Jestliže, jak píšete, před opravou vůz řadil zcela normálně a po opravě nyní absentuje aretace zpátečky, dá se předpokládat, problém vznikl právě v souvislosti s provedenou opravou. Doporučuji Vám tedy problém co nejříve reklamovat v servisu, kde byla výměna spojky a setrvačníku provedena. Píšete, že jste závadu reklamovala a servis po dvou týdnech na žádnou závadu nepřišel. Takovýto  závěr ale nemůže být výsledkem reklamačního řízení. Občanský zákoník a zákon na ochranu spotřebitele poměrně přesně vymezují práva a povinnosti stran v reklamačním řízení. Pokud to bylo skutečně tak, jak píšete, pak se nenechte odbýt, sepište s opravce řádný reklamační protokol a opravce má  pak 30 dnů na to, aby závadu odstranil, pokud se s Vámi nedohodne jinak.  

Pokud to rychle neuděláte, pak podle mého názoru je jen otázkou času, kdy budete muset koupit novou převodovku. Je opravdu jen otázkou času, kdy na rozjetou šestku Vám tam spadne zpátečka a převodovka nejen že zazubí, ale rovnou se přímo vyzubí a dojde k jejímu totálnímu zničení. Protože to bude šestku, tedy  jistě při vyšší rychlosti jízdy, dojde přitom  ke krátkodobému zablokování předních kol, což skoro jistě povede k nekontrolovanému smyku a při jeho nezvládnutí může dojít k nehodě.

Podobně jako Vy, bych prvotně hledal problém v táhlech  řazení. Dnešní šestistupňové převodovky vesměs mají řazení zpátečky řešeno tak, že před jejím zařazením je třeba odaretovat pojistku, která slouží právě k tomu, aby se nedala zpátečka zařadit v okamžiku zařazení některého z převodových stupňů vpřed. Slouží k tomu například různé vytahovací knoflíky přímo na řadící páce, nebo se musí celá řadící páka zamáčknout nebo naopak povytáhnout. Těch technických řešení je více, ale všechny mají jeden cíl a tím je z vůle řidiče odjistit zpátečku. Tato pojistka ve Vašem voze je buď špatně zapojena nebo poškozena, ale určitě by tam měla být.  Kromě toho jsou i uvnitř převodovky jistící mechanismy, které zabrání tomu, aby se daly zařadit dva rychlostní stupně současně. Technicky to bývá řešeno tak, že na tyčích řazení jsou vytvořeny zápichy, do kterých jsou vloženy tvrdí ocelové kolíky. Pokud se jedna z řadících tyčí při řazení toho či onoho rychlostního stupně pohne, vmíčkne se kolík do zápichu druhé řadící tyče a zabrání tak jejímu pohybu. Jiní konstruktéři to řeší místo kolíků ocelovými kuličkami.  Závada na tomto mechanismu je nepravděpodobná, ale nelze jí vyloučit. Oprava by pak znamenala výměnu či opravu řadícího mechanismu, ale nikoliv celé převodovky. že by Vás problém způsoboval synchron si dovoluji vyloučit. 

Váš servisní tým ASPEKTA, Rokycanská tř. 62, 312 00 Plzeň, autorizovaný prodej a servis vozů MAZDA a HYUNDAI

Brzdy Fiat Brava 1.6 66kw

Dobrý den začaly kopat brzdy do pedálu( vypadáto jako ABS) .Potom rupla brzdová trubička-vyměněna byla až z ABS.Výměna komplet brzdového obložení p+z ,hlavní brzdový válec také nový,odvzdušněno za běžíciho motoru-všechny kola,Kontrolka na ABS po nastartování zhasne.Nevikazuje žádnou chybu ,ale stejně začnou -nevím jak to popsat-vydávat zvuky brzdy a kope to hodně do pedálu a auto nebrzdí..Vyřazení abs tak auto brzdí ale ne tak jak by mělo.Už nevíme co měnit,jen abs ale to je potřeba počítám diagnostika.Děkuji za radu a hezký den Dana

Vážená paní Dano,

podle toho, co píšete, jsou brzdy Vašeho vozu v katastrofálním stavu. Přitom mnohdy právě na nich závisí bezpečnost Vaše, ale i ostatních účastníků silničního provozu. Teď narážím na informaci "Potom rupla brzdová trubička-vyměněna byla až z ABS". Brzdová trubka nepraskne sama od sebe. Buď je zkorodovaná a nebo mechanicky poškozená například při předcházející havárii. Pokud je trubka zkutečně zkorodována, pak nikdy nebývá zkorodována pouze na jednom místě. Jinými slovy, pokud vyměníte pouze jednu brzdovou trubku (tu prasklou), dá se očekávat, že časem praskne (spíše ale prorezne) další.

Zřejmě jste při opravě zvolila metodu pokus-omyl. Ještě by mne zajímalo, zda díly, které píšete, že byly vyměněny, jsou díly opravdu nové a nebo "nové" použité z vrakoviště.

Zcela nejčastějším důvodem "kopání" brzdového pedálu jsou zkřívané, či dokonce popraskané brzdové kotouče. O jejich výměně jste nepsala nic. Předpokládám, že ten, co měnil brzdové destičky vpředu, stav kotoučů zkontroloval. Ale přesto bych začal kontrolou házivosti předních brzdových kotoučů a zadních bubnů. Aby brzdy nekopaly do pedálu, musí se házivost kotouče pohybovat v rozmezí 0,1 až 0,2 mm. Měří se to setinovým úchylkoměrem, ale i laicky si můžete udělat o házivosti kotoučů představu tím, že na vhodné místo přiložíte hrot a budete otáčet kotoučem a přitom sledovat, zda se kotouč ke hrotu přibližuje a následně vzdaluje. Pokud něco takového uvidíte, je jasné, že kotouč hází více, než je povolená tolerace, protože 0,2 mm je míra okem téměř nepostřehnutelná. Pokud budou kotouče zkřívané, je nutno je vyměnit. Lze je i opravit, dobře vybavený servis zpravidla disponuje zařízením na jejich srovnávání, ale toto srovnání je limitováno minimální povolenou tloušťkou kotouče, kterou stanovuje jeho výrobce a vždy je tato tloušťka na konkrétním brzdovém kotouči vyznačena buď vyražením a nebo nálitkem.

Ačkoliv nemám s osobními vozy Fiat žádné praktické zkušenosti, domnívám se z Vašeho dotazu, že problém bude právě spíše v křivých brzdových kotoučích. Domnívám se tak proto, že píšete, že nesvítí kontrolka ABS a ta by skoro jistě svítila, pokud by systém ABS nefungoval správně. Podle mých celoživotních zkušeností z oprav jiných značek je totiž zdaleka nejčastější příčinou "kopání" brzdového pedálu právě křivost brzdových kotoučů. Pak dlouho nic, a pak teprve v řádu jednotek bývá zdrojem porucha ABS. Kdyby Váš problém byla ale skutečně v ABS, (byť jeho kontrolka překvapivě nesvítí) pak se neobjedete bez příslušné diagnostiky.

S ohledem na vše výše uvedené bych Vám doporučoval, abyste se obrátila na kvalifikovaný a dobře vybavený servis a s ohledem na Vaši bezpečnost při jízdě nechala brzdy svého vozu pečlivě zkontrolovat a na základě výsledku této kontroly je pak následně opravit.

Váš servisní tým ASPEKTA, Rokycanská tř. 62, 312 00 Plzeň, autorizovaný prodej a servis vozů MAZDA a HYUNDAI

Zapsání alternativních pneu do TP

Dobrý den. Koupil jsem v Německu ojetou Mazdu 6 kombi r. v. 2008. U přihlášení na plzeňském odboru dopravy mi v rozporu s technickým protokolem z dovozové STK odmítli vyplnit do českého TP alternativní rozměry ráfků a pneumatik i když jsou v protokolu STK uvedeny... V novém, českém TP mám pro tento typ vozu uveden jen jeden, v původním německém TP uvedený rozměr 6J x 16 ET 50, 205/60 R16 92V, ale na autě jsou fyzicky namontovány 7J x 17 ET 60, 215/50 R17 92V. Je možné u oficiálního zastoupení Mazdy získat doklad k alternativním rozměrům ráfků/pneu pro tento typ vozu? Podle odboru dopravy totiž administrativně jezdím na neschváleném rozměru pneu. Doplnění alternativ do TP pak není problém. Pomůžete? Děkuji, Souček.

Vážený pane Tomáši,

domnívám se, že Vám pomohu.

     Touto činností pověřil dovozce vozů značky MAZDA (stejně, jako naprostá většina ostatních dovozců) společnost SCC s.r.o. se sídlem Antala Staška 1859/334, 140 00 Praha 4, tel. 226 226 241, mail: scc@scc-cz.com; web www.scc-cz.com.  Tato firma má od importérů k dispozici všechny informace o tom, jaké všechny případné alternativy ráfků a pneumatik má ten či onen vůz schváleny do provozu. Ve Vašem případě se dá předpokládat (protože vozy mají dnes vesměs evropské homologace), že alternativa schválená v Německu bude platná i v České republice. Pokud to tak skutečně bude, firma SCC Vám jménem importéra značky MAZDA vydá o této alternativě potvrzení, na jehož základě Vám pak dopravní úřad tuto alternativu zapíše do TP.  Služba firmy SCC je postavena na komerční bázi a je tudíž zpoplatněna. Cenu této konkrétní služby z paměti nevím, ale na výše uvedeném webu firmy SCC ji zjistíte.

Váš servisní tým ASPEKTA, Rokycanská tř. 62, 312 00 Plzeň, autorizovaný prodej a servis vozů MAZDA a HYUNDAI

Technické nedostatky vozu po STK

Dobrý den. Rád bych požádal o radu. Pořídil jsem si od fyz. osoby vozidlo. Po 3. týdnech na něm nechal udělat malý servis (výměna oleje, doplnění klimatizace apod.), cca po 6. týdnech byl v plánu velký (oprava ložiska na kole, výměna spojky). Před zahájením tohoto druhého servisu mi bylo technikem sděleno, že vůz má tak závažné technické problémy (prorezlé obě dvě nápravnice, dlouhodobě nefunkční nožní brzdu apod.), že v takovémto stavu nemohlo vozidlo před 6. měs. Projít standardní STK, závady jsou char. „C“ a „B“ a bylo mi doporučeno vůz vrátit. Majitel byl a je na původním tel. dlouhodobě nedostupný, na adrese trvalého bydliště ho nikdo nezná. Obrátil jsem se proto na STK s tím, jak je možné, že tento vůz vůbec prošel. Ředitel STK mi sdělil, že majitele informoval o mé stížnosti a že se mi ozve – což se po několika dnech stalo. Byla mi nabídnuta možnost zpětného vrácení za původní cenu, ale protože jsem do vozu již investoval, požadoval jsem navýšení o tyto finance. Na to nepřistoupil ani jeden z uvedených. Podle dosavadního přístupu a různých indícií jsou majitel a vedoucí STK dobří známí a podle mého oba dobře věděli o skutečném stavu vozidla. Dokonce i sám vedoucí je pod protokolem ze „své“ STK podepsán jako kontrolní technik, který se pod bezvadný stav vozidla podepsal. Jakým způsobem je možné dokázat pochybení na straně STK? V případě, že bych přistoupil na návrh odkupu za původní cenu (což nemám v úmyslu), vůz půjde zpět na silnice a ve finále jeho provozování může mít dopad na případnou dopravní nehodu. Nebo tuto celou záležitost bude opětovně řešit nový majitel. Četl jsem někde informaci o 2. měs. Lhůtě, ve které je možné vůz vrátit bez udání důvodu. Vztahuje se prosím i tento případ do tohoto časového limitu? Ten vyprší koncem měs. července. Nemám problém s osobním setkání a jsem odhodlán tuto záležitost řešit právní cestou. Děkuji za Váš návrh řešení a příjemný den. Honza R. (734439358)

Vážený pane Honzo,

naše poradna je naštěstí zaměřena technicky a nikoliv právně, kam nepochybně Váš dotaz patří. Protože Váš případ je samozřejmě velmi nepříjemný a to z konkrétního i z obecného hlediska, dovolte mi i přesto několik v tomto smyslu laických poznámek. O dvouměsíční lhůtě vrácení vozu bez udání důvodu mi není nic známo a nikdy jsem o ní neslyšel. Podle mých právních znalostí žádná taková lhůta neexistuje a je nutno se striktně držet zákona 89/2012 Sb., občanského zákoníku. Ten stanovuje obecnou odpovědnost prodávajícího za skryté vady. Skryté vady jsou přitom takové vady, o kterých prodávající věděl a nebo z jejich povahy musel vědět, a přesto Vás na ně při prodeji neupozornil.

     Dále je třeba si uvědomit, že automobil stárne časem, ale současně i počtem ujetých kilometrů. Teď to asi přeženu, ale pokud vůz ujel od poslední STK před šesti měsíci třeba  20 tis. kilometrů, jistě se to mohlo  projevit na jeho aktuálním technickém stavu. Prodej opotřebovaných věcí a ojetých aut zvlášť je vždy z tohoto hlediska velký problém. Má li auto najeto třeba 150 tis.km,  jistě bude úměrně těmto ujetým kilometrům opotřebeno a jistě na něm budou z tohoto hlediska nějaké závady. Zcela bezvadné bude pouze nové auto.  I v tomto kontextu je třeba aktuální technický stav ojetého  vozu posuzovat. Je jasné a předvídatelné, že dvacet let staré auto bude určité míry korozí zasaženo.

A právě od toho je tu institut STK, aby nezávisle posoudil, zda je jízda s takovým vozem bezpečná či není. Je obecně známo, že na některých STK nefunguje vždy všechno tak, jak by mělo. Odtud plyne neustálý tlak ministerstva dopravy na STK na kvalitu a objektivitu kontrol. Ale i Váš případ dokládá, že to zřejmě bude ještě cesta dlouhá a trnitá.

Pokud hodláte svůj problém řešit právní cestou, musíte se připravit na to, že bude na vaší straně přinést k soudu takový důkaz,  kterým prokážete, že vůz měl skryté vady, o kterých jste nebyl při prodeji informován. Protistrana se samozřejmě bude hájit tím, že o těchto vadách nevěděla, a proto Vás o nich ani nemohla informovat. Bude říkat, že autům moc nerozumí a že měla v ruce  šest měsíců starý protokol z STK, kde je stav vozu popsán. Domnívám se, že přinést k soudu takový důkaz nebude nic jednoduchého, ale neříkám, že to není možné. Přeju Vám hodně sil a pevných nervů k tomu, abyste svůj problém dovedl do vítězného konce.

Váš servisní tým ASPEKTA, Rokycanská tř. 62, 312 00 Plzeň, autorizovaný prodej a servis vozů MAZDA a HYUNDAI

Počet přísvěvků 601